PRIME MINISTER

You are seeing the Chairman of the BBC tomorrow.
You may recall that he asked to see you recently specifically
on the question of external services. You declined to
see him at this stage because you did not wish to undermine
the authority of the Foreign Secretary. Now decisions have been
reached and promulgated today.

The Chairman neverless wants to see you on another
point which he does not define: and he wishes to discuss this
privately. I suspect in practice that events have overtaken
this (the most recent letter from him is dated 3 October
and relates to his own future, details of which have since
been made public).

You nevertheless wanted to speak to him generally -
though not aggressively - about the objectivity of BEC
coverage. You had in mind particularly the propensity
to speculation, especially on '"Today" - and we have had
ample evidence of this recently.

You were also concerned with the recent Panorama programme
which dealt with hypothetical cuts through vox pop recordings.
We felt this very unhelpful and certainly not consistent with
the declared BBC aim of instructing its publie in the
implications of the economic factors on which Government policy
is based. Youwill not, I suspect,want to be too specific

but you could reasonably point to the self-confessed bad habit
of "Today" (Liz Purvis today referred to their "bad habit of
speculation'). But I am sure you will not want to debate this
too far. Certainly the Chairman in the absence of the
Director General would not necessarily be the best person to
argue with.




You may recall that last week you met Bob Gregson, Acting
Deputy Head of BBC External Services, and mentioned to him en
passant the incident of the two Portuguese journalists, I
don't think frankly that this is worth pursuing further. I
attach a note on this (it is a BBC note) and on another
point of criticism related to the Persian service. But
the Portuguese incident dates back to 1975 and the record
of the external services is in practice a good one,

You mentioned the other day the possibility of suggesting
a diversion of resources from domestic broadecasting to external
services. But quite properly the latter is financed by the
taxpayer and it is arguable that it would be improper to
divert resources from the television licence (a separate
tax) to overseas work, So I don't think this is a tenable
argument. You will be receiving a separate note on the

———
television licence fee.

But on the whole the tone of your remarks I believe should
be directed to ensuring that the present excellent relationship
between the Paymaster General and the Director General should
be the normal line on matters of dispute or potential dispute.
We have a good professional working relationship also through
Peter Hardiman Scott.

We have had minor points of debate lately on the use

of interviews given by you for one programme in another. And

you will recall that last week your interview in "Play School'" was
almost scooped by "Today": but you and I agreed that this

should not be so, and the BBC accepted that.

Henry L J s
1 November 1979




Note on incidents
‘ in the BBC Portuguese Service
in 1975

Two Portuguese members of staff were involved in five incidents between
March 12.and June 10 1975. These were concerned with the insertion of asides
in the presentation of British press coverage of events in Portugal and with
the use of loaded adjectives in describing Portuguese political parties and
British newspapers (e.g. "the reactionary Daily Telegraph ...") '

The incidents were immediately noted by senior members of the South
European Service, the two wayward membere of staff were called to account and
given the statutorily required warnings. The first disciplinary interview
took place on March 13 i.e. the morning after the first incident. Over the
next few weeks there were four more incidents leading to further recorded
interviews and a final warning, as reguired by law, was given on-June 19.

In July Mr. Winston Churchill M.P., travelling in Portugal, was told by
Mr. Mario Soares, the Social Democratic leader, that some communist propaganda
had been infiltrated into the output of the Portuguese Service. This led to
_questions in Parliament on July 15 and August 6, i.e. almost a month after the
final warnings had been issued. On August 16 both Portuguese members of
staff were dismissed after professicnal lapses. These did not involve
recurrences of editorial bias but in one case translation errors and in the
other reading with over-dramatic emphasis, apparently designed to discredit
the text being read. Both members of staff appealed against their dismissal
to an Industrial Tribunal, but were unsuccessful.

In the four years since then no further incidents of tnis kind have taken
place. In fact the Service has drawn tributes from Portuguese politicians
including Mr. Mario Soares. Soares in a letter to Mrs. Thatcher, copied to
the EBC dated September 3 1979, said the Service had been "., highly
appreciated by the Portuguese listeners for the accuracy and objectivity of
their news, having had a fundamental role in the 1975 post-revolufionary
period, in the tradition of the British democracy".

The conservative leader, Francisco S4 Carneiro, (letter of September 12
to the BBC's Director General) congratulated the Portuguese Service on "the
excellent work done along these 40 years ..... I hope we will continue to
have the pleasure of listening". The President, General Ramalho Eanes,
(interview of October 6) expressed concern at the possibility of cuts in the
Portuguese Service which had been "vitally important to Portugal in the past
and remained so today". He said he would ask the Portuguese Foreign Ministry
to make representations to the British Embassy.

In private conversations Portuguese leaders have also emphasized the
importance of the BBC Portuguese Service to Angola and Mozambigue.

PF/ysaq
30,10.79.




NOTE OX THE BBC PERSIAIl SERVICE 1976-79

The Persian Service of the BBC, founded in 1941 and currently
broadcasting for one and a half hours a day came under increasing attack
from the authorities in Iran as that country became wealthier and more
authoritarian. The Shah himself had always resented i%§ intrusion upon an
audience whose only other choice was the totally controlled and ineffective
Iranian Radio and TV organisation or, alternatively, the totalitarian
propaganda stations of the USSR, Iragq or Libya. Successive British 3
Ambassadors supported the Persian Service in spite of the argument that
broadcagting was an irritant. ‘When the importance of Iran for UK
manufacturers grew there was more pressure on the British Government to
curtail it; attempts by SAVAK (The Secret Police - two of whose divisions
are reported largely intact under Khomeini) to discredit the service and
its staff with fake monitoring; attempts at interference with the staff
and with the audience - the PO box in Teheran had to be closed down. One
consequence of these pressures was that the service enjoyed the unceasing
vigilance of senior BBC staff, became exceptionally well staffed with a
team of outstandingly able and devoted Iranians — several doctorates have
been gained in this small section.

The service is well supported by Persian speaking British specialists
who scrutinise the accuracy of translation, write analyses of developments
in Iran and edit current affairs output. Even when the Embassy in Teheran
appeared to hope that financial stringency would help to remove this
irritant of the Shah, there was solid support from others in the FCO. A
long and thorough enquiry by the FCO, with the participation of a BBC senior
man reviewed the Persian Service in great detail in 1976=77 and concluded
that it was in the naticnal interest that it should be maintained. During
the crisis of the Shah's downfall outrageous and ridiculous allegations
about the content of broadcasts were made. There are even individuals of
standing who claim to have heard items which were in fact never broadcast.
Recordings were made of all transmissions, checked and translated when
challenged. A line-feed of transmissions was given to the Iranian Embassy.
From all this the Iranian Embassy was able to make no allegation of any
substance forwarded from Teheran, stand up. On minor points the BBC agreed
to use a different word to translate 'casualties' from the one normally
used - that was about all.

The myth about the BBC's projection of Khomeini'was widespread. In
fact there was mention of him only five times in several hundred news items
about Iran in the period before his ascendancy in France. Hig voice was .
not heamd until two skilled interviewers from the Persian Service visited
him in Paris. The austerity of their cross-examination revealed the thread-
bare political ideas of the Ayatollah and his aides cut short the interview
which was nevertheless broadcast, Since the new regime came in it has
attacked the Persian Service even more virulently than did the Shah. Before
the Shah left, the leading experts on Iran in the House of Commons,

Peter Temple-Morris and Eldon Griffiths, examined the output and expressed
themselves fully satisfied with it. The UK Ambassador during the crisis

has since said the output was accurate and we could do no other than
broadcast it - he would not have had the Persian Service behave any
differently. An assessment in the early summer by another senior UK diplomat
Was that Britains stake in Iran's trade was probably greater now because

of the BBC's early broadcasts, than it would otherwise have been.

The myth however dies hard.

REG/mat
29 October 1979

R T Y TR
T . 1
s ikl L oty 5 -




